×

آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی

خانه » دوره های آموزشی » آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی
08 آگوست 2023
Rate this post

یکی از مشاغل پر سود در کشور تعمیرات تجهیزات پزشکی دندانپزشکی و بیمارستانی می باشد. با افزایش قیمت روز افزون ارز و سختی واردات تجهیزات پزشکی و تمایل به افزایش عمیر مفید تجهیزات موجود .  این شغل یکی از پر درآمدترین مشاغل کشور می باشد. (آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی)

تعمیر تجهیزات دندانپزشکی یکی از خدمات مهم و کاربردی به مجموعۀ دندانپزشکان می باشد. با توجه به کاربرد مهم و تخصصی که هر کدام از دستگاه ها و تجهیزات دندانپزشکی در امور درمان دندان بیماران دارند.در نتیجه با گذشت زمان و استفادۀ متعدد از وسایل دندانپزشکی، ممکن است برخی از تجهیزات با اختلال عملکرد مواجه شوند. به همین دلیل به صورت دوره ای می توان از خدمات سرویس دوره ای تعمیر تجهیزات دندان پزشکی استفاده نمود. (آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی در تبریز)

عدم رسیدگی به وضعیت تجهیزات دندانپزشکی، موجب بروز مشکل در عملکرد درمانی دندانپزشک می شود چون تجهیزات آسیب دیده. همان عملکرد و دقت اولیۀ لازم را نخواهد داشت. به همین دلیل قشر دندانپزشک نسبت به تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی توجه ویژه ای دارند چون همانطور که پیش از این به آن اشاره نمودیم، تأثیر قابل توجهی در سرعت و دقت عملکرد وسایل دندانپزشکی دارد.

آموزش تعمیر یونیت های دندانپزشکی در تبریز

امروزه اهمیت بالای سلامت دهان و دندان ضرورت ارائه خدمات حرفه ای به بیمار را دو چندان کرده و اهمیت به این فاکتور اصلی سلامت، سبب گسترش روزافزون تکنولوژی تجهیزات دندانپزشکی و ابداع انواع یونیت های دندانپزشکی مدرن شده است .

یونیت های دندانپزشکی از بخش های متعددی ساخته شده است که شامل کنسول دندانپزشکی، سینی ابزار، بازوها، پایه، ستون، جعبه الکترونیک، و مدارهای آب و هوا می باشد.

در اینجا لازم است اضافه کنیم که باید کار نصب و تعمیر یونیت دندانپزشکی را به متخصص بسپارید. در ادامه به شرح این موضوع خواهیم پرداخت(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

یونیت دندانپزشکی، بخش کلیدی و مهم هر کلینیک دندانپزشکی می باشد که خرابی یا ضعف عملکردی این تجهیز می تواند بر سرعت و عملکرد یک دندانپزشک تاثیر سوء گذاشته و در نتیجه میزان رضایتمندی بیمار از فرآیند انجام درمان کاهش یافته و  نهایتا منجر به کاهش درامد پزشک خواهد شد.

با توجه به قیمت بالای یونیت دندانپزشکی، ضروری است بصورت منظم و بر اساس چک لیست های استاندارد در دوره های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه، این تجهیزات بازبینی شوند و در صورت بروز هر گونه ایراد یا خرابی ، تعمیرات یونیت دندانپزشکی در سریع ترین زمان ممکن و به بهترین نحو انجام شود. پر واضح است که تعمیر و نگهداری به موقع تجهیزات دندانپزشکی باعث افزایش ماندگاری آنها خواهد شد(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی

ایرادا رایج یونیت های دندانپزشکی

تعمیر یونیت دندانپزشکی شامل بخش های الکتریکی ، مکانیکی و پنوماتیک  می باشد. عیب یابی یونیت دندانپزشکی یکی از مراحل تعمیرات یونیت دندانپزشکی محسوب می شود که مرحله ای حساس است و باید کسی که عیب یابی یونیت دندانپزشکی را انجام می دهد در این زمینه تخصص داشته باشد تا به درستی بتواند مشکلات یونیت را تشخیص دهد.

تعمیر یونیت دندانپزشکی میتواند به خودی خود بسیار پرهزینه باشد، بخصوص اگر دستگاه قدیمی و فرسوده باشد، لذا اهمیت عیب دقیق و صحیح دستگاه ، بسیار کلیدی و حیاتی می باشد. بنابراین توصیه ما اینست که در مواقع بروز ایراد، ابتدا تشخیص درست عیب را مد نظر قرار دهید و سپس دست به انجام تعمیرات بزنید.

بطور کلی عیب یابی یونیت دندانپزشکی شامل بخش های الکتریکی ، مکانیکی و پنوماتیک  می باشد که متاسفانه در بسیاری موارد بدلیل ضعف در مهارت تکنسین مربوطه و عیب یابی نادرست ، باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای دستگاه و تحمیل هزینه های گزاف به کارفرما شده است.

از ایرادات رایج یونیت دندانپزشکی می توان به مواردی چون، ایراد در بردها و مدارهای الکتریکی، مدارهای ساکشن، کلیدهای دستگاه، بلوک های کنترلی، شیرهای پنوماتیک، موتور و گیربکس، فیلترهای آب و هوا، فیوزها، میکروسوئیچ ها، و مواردی از این قبیل اشاره کرد(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی در سطح حرفه‌ای

آموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی در تبریز در سطح حرفه‌ای، به دانش و مهارت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت بالا و در سطح حرفه‌ای می‌پردازد. این دوره آموزشی، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که با انواع تجهیزات دندانپزشکی و نحوه عملکرد آن‌ها، آشنا شوند و توانایی تعمیر و نگهداری صحیح و مناسب این تجهیزات را داشته باشند.

تجهیزات دندانپزشکی شامل انواع مختلفی از تجهیزات مانند اتاق عمل، صندلی دندانپزشکی، دستگاه پانورامیک، دستگاه سونوگرافی، دستگاه رادیوگرافی و … می‌شوند. با توجه به پیچیدگی و حساسیت این تجهیزات، تعمیر و نگهداری آن‌ها نیازمند دانش و مهارت خاصی است که در این دوره آموزشی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

علاوه بر آشنایی با نحوه عملکرد و تعمیر تجهیزات دندانپزشکی، این دوره آموزشی به دانشجویان آموزش می‌دهد که چگونه مشکلات شایع در این تجهیزات را شناسایی کنند و روش‌های رفع آن‌ها را بیاموزند. با تسلط بر این مهارت‌ها، دانشجویان می‌توانند به عنوان تعمیرکارانی با تخصص در حوزه تجهیزات دندانپزشکی در بازار کار فعالیت کنند

آموزش تعمیر اینسترومنت‌ های دندانپزشکی در تبریز

تعمیر کلیه اینسترومنت ها شامل توربین ، انگل ، ایرموتور و هندپیس جراحی دندانپزشکی برند های کوکسو ( COXO ) ، گلدنت ( Goldent ) ، اپل دنتال ( Appledental ) ، سوکو ( Soco ) ، سیکادا (Cicada) ، ان اس کی ( NSK ) ، W&H , کاوو ( Kavo ) ، وودپیکر ( Woodepcker Dte ) ، توسی ( Tosi ) ، ریکسی ( Rixi ) ، کروکو ( Croco ) ، رخش توربین ( Rakhsh Turbine ) و …

آموزش تعمیر توربین های دندانپزشکی در تبریز

توربین های دندانپزشکی برای برداشت‌های سطحی از روی دندان‌های بیمار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرتوربین‌ ها دارای بلبرینگ ، شفت و پروانه هستند. این قطعات در سرعت حدود ۳۵۰ هزار دور در دقیقه حرکت می‌کنند و عواملی مانند استفاده از فرزهای بی کیفیت و … بر طول عمر توربین های دندانپزشکی تاثیرگذار است(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آموزش تعمیر آنگل های دندانپزشکی در تبریز

آنگل های دندانپزشکی برای برداشت با عمق بیشتر و یا پالیش کردن دندان بیمار استفاده می‌شود. آنگل‌های دندانپزشکی دارای   مختلفی هستند شامل آنگل‌های ۱:۱ ( آنگل ساده که دارای مدل پوش باتن و یا ناخنکی است و بیشترین مصرف را برای ترمیم دندان ها دارند ) ، آنگل‌های ۱:۲۰ ( برای جراحی‌های ایمپلنت ) ، آنگل‌های ۱:۱۶ و ۱:۶۴ ( برای کارهای اندو ) و آنگل‌های ۱:۱۰ ( آنگل اندولیفت) می‌باشند.

آموزش تعمیر ایرموتور های دندانپزشکی در تبریز

ایرموتور های دندانپزشکی در حقیقت محرک‌های آنگل‌ های دندانپزشکی هستند. این قطعه دارای گیربکسی است که هوای ورودی را دریافت کرده و باعث انتقال این حرکت به سمت آنگل‌ ها می‌شود.

ایرموتور ها نیاز به تمیز کردن ، تعویض نمد‌ های تصفیه کننده هوای یونیت ، روغن کاری و … دارند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. روش روغن کاری ایرموتور نیز مانند توربین‌ها نیاز به اسپری کردن روغن در ورودی هوا می‌باشد(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آموزش تعمیر  ساکشن های دندانپزشکی در تبریز

دستگاه ساکشن (Suction) یا وکیوم پمپ (Vacuum Pump) دستگاهی است که توسط پمپ مکش و با ایجاد خلاء ، باعث بوجود آمدن فشار منفی می شود و هوا و مایعات را به درون می‌کشد.

این وسیله با آسپیراسیون ترشحات از داخل بینی و حلق باعث باز شدن راه های تنفسی می شود، این دستگاه همچنین برای خارج کردن ترشحات و خونابه ها حاصل شده در حین عمل جراحی از داخل شکم و یا در ناژ آبسه بیماران و نیز هرجا که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد (جهت دید بهتر جراح) کاربرد دارد. به همین دلیل این وسیله از آلوده ترین تجهیزات مورد استفاده در مراکز درمانی است.دستگاه ساکشن می تواند به طور متحرک و یا ثابت به سقف یا دیوار اطاق عمل نصب شود(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی) .

این دستگاه یکی از وسایل ضروری اتاق عمل بوده و در هر اتاق عمل حداقل باید ۲ منبع ساکشن ، یکی برای متخصص بیهوشی و دیگری برای عمل جراحی وجود داشته باشد.ترکیب جاری دو یا چند منبع ساکشن برای استفاده توسط دو تیم جراحی مناسب است. در مورد نوع اخیر دستگاه ساکشن عبارت از یک پمپ مرکزی خواهد بودکه ازطریق لوله هایی به اطاق های مختلف راه دارد  این دستگاه لازم است که علاوه بر اتاق عمل در اتاق بیهوشی ، اتاق بهبودی ، بخش مراقبت های ویژه و سایر بخش ها نیز وجود داشته باشد.

سر فصل های دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی

نگهداری و تعمیرات و همچنین نصب و راه اندازی دستگاههای

-آمالگاماتور – لایت کیور

– جرم گیر کویترون و پیزون و ایرفلو

– اینسترومنت ها شامل توربین و آنگل و ایرموتور

– رادیوگرافی -دوربین داخل دهان

-کمپرسور یخچالی و اویل فری

– اتوکلاو – ساکشن

-یونیت – صندلی

آشنایی با نحوه ثبت شرکت ها ، قوانین مالیاتی و..

مخاطبین دوره آموزشی تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی

کلیه علاقه مندان به تجهیزات دندانپزشکی تمامی افراد جویای کار و تمامی کسانی که می خواهد یک شغل خوب با درآمد عالی و بازاریابی ساده داشته باشند. حرفه تعمیرات تجهیزات دندان پزشکی نه تنها در کشور ایران بلکه در سایر کشور های جهان نیز می تواند مفید واقع شود. (آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی)

آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی

بهترین آموزشگاه تخصیصی تعمیر تجهیزات پزشکی در تبریز

آموزشگاه اپادانا یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزشی در حوزه تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز و در کل کشور است. این مرکز با داشتن اساتید برجسته و دارای تجربه در حوزه تعمیر تجهیزات دندانپزشکی، آموزش های با کیفیت و به روز را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. در آموزشگاه اپادانا، دانشجویان با امکانات و تجهیزات پیشرفته آموزشی مانند تجهیزات دیجیتالی، دستگاه‌های تعمیر و ابزارهای دقیق، مفاهیم و تکنیک‌های تعمیر تجهیزات دندانپزشکی را با روش‌های عملی و کاربردی یاد می‌گیرند.

استفاده از آموزش‌های ارائه شده در این مرکز به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا با توجه به نیازهای مراکز دندانپزشکی و همچنین برای استفاده در مطب خود، تجهیزات دندانپزشکی را به صورت مستقل و با اطمینان تعمیر کنند.

بنابراین، با توجه به امکانات آموزشی، تجربه و تخصص اساتید و ارائه آموزش‌های عملی و کاربردی، آموزشگاه اپادانا به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزشی در حوزه تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز و حتی در کشور شناخته شده است(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آینده شغلی تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

بدون شک، میزان درآمد هر شغل یکی ازپارامترهای کلیدی برای انتخاب و ورود به بازارکار است. درآمد رشته تعمیر تجهیزات پزشکی نیز به عوامل متعدد و گوناگونی بستگی دارد. لذا نمی توان یک مقدار ثابت و مشخصی را برای آن تعیین کرد. طبیعتاً مهارت و تجربه حرف اول را می زند. تعمیرات تجهیزات پزشکی یک رشته تخصصی و فنی است و تسلط کار، عامل مهمی در درآمد محسوب می شود. متخصصین این رشته می توانند درآمدهای خوب چند ده میلیونی داشته باشند.

مرکز تعمیر تجهیزات پزشکی و نوع خدمات از دیگر موارد تأثیرگذار است. مرکز تعمیر تجهیزات پزشکی در تهران با حجم سفارش بالا، متفاوت از تعمیر تجهیزات پزشکی برای منازل است. هریک از این موارد با توجه به حجم سفارش و سختی کار، درآمد متفاوتی خواهد داشت. تخصص و زمینه تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها نیز عامل مهمی است(آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی).

آموزش تعمیرتجهیزات دندانپزشکی