×

آشنایی با تجهیزات پزشکی

خانه » آخرین اخبار » آشنایی با تجهیزات پزشکی
08 آگوست 2023
Rate this post

کلمه تجهیزات پزشکی در کشورهای مختلف دنیا معانی متعددی دارد. اما در حالت کلی این تجهیزات به هر گونه ابزار، وسایل و تجهیزاتی گفته می شود که در علم پزشکی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

آشنایی با تجهیزات پزشکی

در واقع هر کدام از این وسایل و تجهیزات و ابزار با هدف خاصی توسط تولید کنندگان این عرصه ساخته شده اند و به بازار عرضه می شوند. کلیه این وسایل با هدف سلامتی انسان ها ساخته می شوند. وسایل و ابزارهایی که در زمره گروه تجهیزات پزشکی قرار می گیرند بسیار زیاد و متنوع هستند.(آشنایی بیشتر با تجهیزات پزشکی)

آشنایی با تجهیزات پزشکی

تفاوت استریل کردن با ضد عفونی کردن

استریل کردن یا Strelization به فرایندی گفته می شود که طی آن تمامی موجودات زنده و غیر زنده از سطح وسایل حذف گردند. در واقع استریل بودن یک واژه مطلق است و هیچ درجه ای ندارد. یک وسیله یا استریل هست یا اینکه نیست.ضدعفونی کردن به معنی کاهش تعداد میکروارگانیسم های روی وسیله به اندازه ایست که توان ایجاد بیماری در انسان را نداشته باشند.ضدعفونی کردن با قرار دادن وسایل در محلولهای شیمیایی صورت میگیرد.(آشنایی با تعمیر تجهیزات پزشکی)

نحوه استریل کردن ابزارهای پزشکی در بیمارستان

یکی از مهم ترین بخش های یک مرکز پزشکی بخش استریل میباشد. در واحد استریل، همه ابزارهای پزشکی برای اعمال جراحی تمیز و استریل میشوند و فقط افراد تایید شده میتوانند به این بخش راه پیدا کنند.هر روز صدها مدل ابزار که برای تمیز کردن آنها صدها راه نیازه و هر تکنیک، فرایند استیل خودش رو دارد به این بخش میان تا استریل بشوند.

آماده سازی مجدد ابزار از اتاق ضد عفونی کننده آغاز میشود. این فرایند با خیساندن و تمیز کردن دستی هر ابزار در سینک پر از آب و مواد شوینده انجام خواهد گرفت. این کار به تجزیه و جداسازی خون و سایر موادی که از جراحی باقی موندن کمک میکند. از برس ها، سرنگ ها و آبپاش های اتوماتیک  برای جدا کردن مواد باقیمانده روی ابزارها استفاده میشود.(آشنایی با تجهیزات پزشکی)

فهرستی از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی:

وسایل معاینه،وسایل عمومی وسایلزنان و زایمان،تجهیزات تشخیصی،تجهیزات درمانی،تجهیزات آزمایشگاهی،وسایل بیمارستان

وسایل معاینه وسایل معاینه یک دسته از تجهیزات پزشکی هستند که معمولاً در هر مطب پزشکی عمومی و بیمارستان و اورژانس استفاده می شوند.دستگاه فشارسنج جیوه‌ای، دستگاه فشارسنج عقربه‌ای، دستگاه فشارسنج دیجیتال، دماسنج طبی و…

وسایل عمومی یک دسته دیگر از تجهیزات پزشکی وسایل عمومی هستند که در اکثر درمانگاه ها و بیمارستان ها وجود دارند.برانکارد، دستگاه اتوکلاو، دستگاه فور، تخت معاینه، پاراوان، پنبه، الکل و…

وسایل زنان و زایمان تجهیزات پزشکی که برای بخش زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد.چراغ معاینه نور سرد، سوآپ پنبه ای، ژل التراسونیک، اسپاچولا، تخت معاینه مامایی و…

تجهیزات تشخیصی یکی از مهم ترین قسمت های تجهیزات پزشکی، تجهزات تشخیصی هستند. این تجهیزات هم در مطب های عمومی، بیمارستان ها و هم در درمانگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.اسپیرومتر، الکتروانسفالوگرام، تجهیزات فراصوتی (اولتراسونیک) (در پرتونگاری)، تجهیزات پرتوپزشکی، تجهیزات پزشکی هسته‌ای و…

تجهیزات درمانی به وسایلی گفته می شود که به منظور درمان سریع بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تجهیزات پزشکی نیز هم در مطب های پزشکی و هم در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند و قسمت مهمی از تجهیزات پزشکی را تشکیل می دهند.سرنگ، سرسوزن، سوزن گیر، لیزر کم توان، دستگاه ساکشن، آنژیوکت، اسکالپ وین و…

تجهیزات آزمایشگاهی به دسته ای از وسایل پزشکی گفته می شود که معمولاً در آزمایشگاه های تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرند.هود میکروبیولوژی، انکوباتور کشت باکتری‌شناسی، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه آنالیزور، فلیم فوتومتر، الکترولیت آنالایزر و…

تجهیزات اتاق عمل همانطور که از نامش پیداست فقط در اتاق عمل یافت می شوند.گازهای بیهوشی، دستگاه ساکشن (مکش)، الکتروکوتر، گان جراحی و لباس اتاق عمل، شان‌ها، تورنیکه، کاپنوگراف، مانیتور و…(آشنایی با تجهیزات پزشکی)

آشنایی با تجهیزات پزشکی

آموزش تعمیر فشارسنج دیجیتالی در تبریز

فشارسنج‌ها جزء پرمصرف‌ترین تجهیزات پزشکی هستند که کاربرد معمول آنها تشخیص فشار خون است. به طور کلی سه نوع فشارسنج داریم که نحوه تست، عیب‌یابی، تعمیر و کالیبراسیون آنها مهم است. در دوره آموزش تعمیر پزشکی در تبریز که خود شامل: فشارسنج دیجیتالی، نحوه تعمیر بازویی با کاربرد خانگی و بیمارستانی با تست‌های اولیه مانند برد، سنسور فشار، اتصالات خروجی و ورودی آموزش داده می‌شود.

دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی بازویی از هر نوعی که باشند، امکان دارد که در طول مدت استفاده، به مشکلات و خرابی‌هایی دچار شوند. در بین فشارسنج‌های داخلی، انواع دیجیتالی آن به دلیل الکترونیکی بودن بیشترین مورد خرابی را دارند. باید برای تعمیر این دستگاه‌ها باید به افراد متخصص و تعمیرکاران حرفه ای که دوره‌های آموزش تعمیر فشارسنج دیجیتالی را دیده‌اند، مراجعه کرد.

هر زمان که مشکلی برای دستگاه‌های فشارخون سنج پیش بیاید، باید تعمیر آن را به افراد متخصص سپرد، چراکه آنها تعمیر انواع دستگاه فشارخون از انواع دیجیتال تا انواع مچی و مدل های قدیمی‌تر را انجام خواهند داد(آشنایی با تجهیزات پزشکی).

دوره تعمیر تجهیزات پزشکی در تبریز

دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی در تبریز ، نیازمند اطلاعات گسترده تری نسبت به سایر رشته های تعمیرات است. به همین منظور آموزشگاه فنی و مهندسی آپادانا ، این دوره را توسط بهترین اساتید ایران برگزار می‌کند. تمرکز ما در این دوره، بر روی آموزش های عملی و تخصصی است. به علاوه این دوره شامل جلساتی جهت آمادگی هنرجویان برای ورود به بازارکار می‌باشد.

با وجود اینکه درآمد دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی، بالاست؛ اما این حرفه از رقابت کاری کمی برخوردار است. این مزیتی برای شماست تا بتوانید به راحتی به درجات بالا و شناخته شده نزد مشتریانتان برسید. تجهیزات پزشکی ، همانطور که از نامشان معلوم است ،  نیاز به مراجعه به بیمارستان و کلینیک های اختصاصی و عمومی برای بررسی و عیب یابی دارند(آشنایی با تجهیزات پزشکی).

با اینحال اگر در جامعه پزشکی شناخته شوید؛ از بازارکار قوی برخوردار خواهید شد.

مخاطبین دوره تعمیرات تجهیزات دندان در تبریز

مخاطبین این دوره آموزشی کليه فارغ التحصيلان رشته های فنی مهندسی و بالاخص رشته مهندسی پزشکی -رشته مهندسی مکانیک -رشته مهندسی برق – رشته مهندسی مکاترونیک -رشته مهندسی کامپیوتر و …  علاقه مندان به حوزه تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی و امورات فنی و همه‌ی پزشکان و دندان پزشکان و کارشناسان، و تعمیر کاران صنایع و تجهیزات پزشکی می باشند.

بهترین آموزشگاه  دوره تعمیر تجهیزات پزشکی در تبریز

استراتزی اساتید آپادانا تمرکز بر روی کارگاه های عملی و یادگیری کاربردی را در بر دارد. از این رو، کارگاه های آموزشی آپادانا در تبریز از مجهزترین و با کیفیت ترین ابزارآلات برخوردار می‌باشند. ضمن اینکه این دوره ها برای تمامی افراد علاقه مند، مناسب است. بنابراین هیچ محدودیت سنی و جنستی برای دوره آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

آشنایی با تجهیزات پزشکی

از جمله مزیت های دیگر آموزشگاه آپادانا در تبریز، معرفی هنرجویان به بازارهای کار و معرفی هنرجویان مشتاق برای کارآموزی است. آموزشگاه آپادانا نسبت به یادگیری هنرجویان خود، مسئول است. به همین دلیل این دوره برای هنرجویانی که موفق به یادگیری کامل نشدند؛ قابل تکرار خواهد بود. هنرجویان می‌توانند از کمک پشتیبانان جهت پاسخ به پرسش هایشان در هر زمانی برخوردار شوند.

آینده شغلی تعمیر تجهیزات پزشکی

بازار کار تعمیر تجهیزات پزشکی در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی دیگر، مطلوب‌تر است، چون وسایل و تجهیزاتی که در حیطه پزشکی استفاده می‌شوند، عموماً ارزش اقتصادی بالایی دارند؛ برای مثال اگر قیمت یک سیستم کامپیوتر عادی حدود ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، قیمت تجهیزات پزشکی چیزی حدود ده برابر آن‌ها قیمت دارند؛ در نتیجه، مسئولان بهداشت و رؤسای بیمارستان‌ها ارزش زیادی برای حفظ و نگهداری صحیح این وسایل و ابزار قائل‌اند.

بسیاری از این ابزار، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شوند.وجود چند تکنسین تجهیزات پزشکی در هر مرکز مراقب‌های بهداشتی و درمانی، لازم و ضروری است، چون این افراد در تعمیر هر نوع ابزار پزشکی مهارت داشته و این مهارت مانع ازکارافتادن این وسایل خواهد شد.

اگر بخواهیم به‌طورکلی وسایلی که متخصصین تعمیر تجهیزات پزشکی با آن‌ها سروکار دارند را نام ببریم، می‌توانیم به مانیتورهای اطلاعات بیماران، تجهیزات تشخیصی همچون ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، تجهیزات پرتودرمانی، میزهای عامل کنترل صوتی یا پیج، ویلچر یا صندلی‌های چرخ‌دار، واکرها، ابزارهای مورداستفاده در درمان بیماری‌ها؛ مانند: انواع لیزرها و انواع گارنی، اشاره کنیم.

آشنایی با تجهیزات پزشکی

کدام صنایع بیشترین مهندسین پزشکی را به کار می‌گیرند

صنایعی که بیشترین مهندسین پزشکی را به کار می‌گیرند و همچنین توزیع این مهندسان در بین این صنایع شامل ۲۳ درصد در ساخت تجهیزات و تجهیزات پزشکی، ۱۹ درصد در خدمات تحقیق و توسعه علمی، ۱۴ درصد در تولید دارو، ۱۱ درصد در کالج‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس حرفه‌ای، محلی و خصوصی و ۷ درصد در بیمارستان‌های عمومی پزشکی و جراحی، محلی و خصوصی هستند.

افزایش جمعیت و تمرکز بر روی مسائل بهداشتی تقاضا برای تجهیزات پزشکی و تجهیزات بهتر طراحی شده توسط مهندسان پزشکی را افزایش می دهد. با این حال، تعداد افراد با مدرک لیسانس در مهندسی پزشکی بسیار افزایش یافته است و کسانی که فقط لیسانس دارند ممکن است برای مشاغل با رقابت سختی روبرو شوند. بنابراین مدرک تحصیلات تکمیلی در این زمینه پیشنهاد می شود.

چناچه مهندسان پزشکی در سازمان‌های دولتی مشغول به کار شوند، براساس قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. اگر هم در بخش خصوصی شاغل باشند، با توجه به میزان مهارت، توانمندی، تجربه و همچنین نوع قرارداد و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای مختلفی دارند. البته نوع فعالیت و بخشی که مهندس پزشکی در آن کار می‌کند نیز در میزان درآمد او تاثیرگذار است(آشنایی با تجهیزات پزشکی).

دانشجویان رشته مهندسی پزشکی قادر هستند که در سه زمینه فعالیت کنند. مهندسین زیست پزشکی معمولاً یا در بیمارستان برای نگهداری تجهیزات یا در صنعت کار می‌کنند. در بیمارستان، یک مهندس زیست پزشکی ممکن است در مورد انتخاب و استفاده از تجهیزات پزشکی و همچنین نظارت بر آزمایش و عملکرد آنها، مشاوره ارائه دهد. آنها همچنین ممکن است برای مراقبت های ویژه بهداشتی یا تحقیقاتی دستگاه‌های سفارشی بسازند.

در موسسات تحقیقاتی، مهندسان زیست پزشکی بر آزمایشگاه‌ها و تجهیزات نظارت می‌کنند و در همکاری با محققان سایر رشته‌ها مانند پزشکی، فیزیولوژی و پرستاری در فعالیت های تحقیقاتی شرکت یا آنها را راهنمایی می‌کنند. علاوه بر این، این مهندسان در دفاتر تجاری کار و در آنها تصمیمات تجاری را اتخاذ یا پشتیبانی می‌کنند. برخی از مهندسین پزشکی مشاوران فنی بخش های بازاریابی شرکت ها و برخی دیگر در سمت های مدیریتی هستند(آشنایی با تجهیزات پزشکی).

مکان و نحوه کار مهندسان پزشکی اغلب توسط نیازهای خاص دیگران تعیین می شود. به عنوان مثال، یک مهندس پزشکی که دستگاه جدیدی را طراحی کرده است که برای کمک به فرد معلول در راه رفتن دوباره طراحی شده است، ممکن است مجبور باشد ساعت ها را در بیمارستان بگذراند تا مشخص کند آیا دستگاه طبق برنامه کار می کند یا نه. اگر مهندس راهی برای بهبود دستگاه پیدا کند، ممکن است مجبور شود برای تغییر روند تولید برای بهبود طراحی، در محل تولید فعالیت کند.

معرفی مجتمع آموزشی آپادانا

آموزش های حضوری در شهر تبریز و به صورت تئوری و عملی در مجهز ترین مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهر تبریز در دو شعبه فعال انجام می گیرد. به کارآموزان دوره پک های آموزشی شامل جزوات و DVD های آموزشی به صورت رایگان اعطا می شود.

کارآموزان پس از سپری کردن این دوره آماده ورود به بازار کار بوده که در این زمینه نیز راهنمایی و هدایت می شوند. علاوه بر این خدمات پشتیبانی بعد از دوره توسط اساتید مجرب مجتمع آموزشی آپادانا به رایگان صورت می پذیرد.

آموزش های مجازی (غیر حضوری) از طریق ارسال پک آموزشی شامل فیلم های ویرایش شده کلاس های حضوری به همراه فایل ها و جزوات آموزشی و پشتیبانی تلفنی اساتید و صدور گواهینامه با ارسال پستی انجام می گیرد.