×

دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان

خانه » جدیدترین رویداد ها » دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان
11 آگوست 2023
Rate this post

برنامه نویسی یکی از مطلوب‌ترین مهارت‌ها برای بچه ها است. در حال حاضر برای آموزش برنامه نویسی کودکان می توان لیستی از بهترین نرم‌افزارهای برنامه نویسی کودکان آماده کرد. استفاده از این برنامه‌های برنامه نویسی کودکان ساده است و باعث می‌شود بچه‌ها حتی قبل از یادگیری خواندن، کدنویسی را یاد بگیرند. (آموزش برنامه نویسی کودکان در تبریز)

دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز

برای آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان، یک دنیا زبان برنامه نویسی مختلف وجود دارد. که البته با داشتن زمان کافی و تمرین، می‌توانند اپلیکیشن، بازی، وبسایت و هر چیزی که بخواهند را طراحی کنند. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

یک تفکر وجود دارد که اگر هر آموزش جدیدی در سن کم شروع شود، خیلی بهتر نتیجه خواهد داد. علت این است که در سن کمتر زمان بیشتری برای تمرین و تمرکز روی آنچه یاد گرفته می‌شود وجود دارد و می‌توان به هر مبحثی به صورت عمیق‌تر پرداخت. (آموزش کامپیوتر برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

چرا کودکان باید برنامه نویسی یاد بگیرند؟

مدیر پروژه زبان برنامه‌نویسی اسکرچ در دانشگاه ام‌آی‌تی، Mitchel Resnick، اعتقاد دارد: هرکسی در عصر حاضر برنامه نویسی بلد نباشد بی سواد است. به اعتقاد وی،‌ کودکان عصر فناوری کودکانی نیستند که بتوانند ایمیل ارسال کنند، اپلیکیشن نصب کنند و چت کنند؛ بلکه کودکان واقعی عصر فناوری کسانی هستند که بتوانند با سیستم‌ها، گجت‌ها و پلتفرم‌های مختلف صحبت کنند و آنچه مسلم است اینکه روش صحبت کردن با چنین سیستم‌هایی، یادگیری اصول برنامه‌نویسی است.

در حال حاضر زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) در بیش از ۱۵۰ کشور جهان توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به بیش از ۶۰ زبان زنده دنیا بهینه شده است که زبان فارسی هم یکی از آنها است. در واقع با تغییر زبان، این امکان را خواهیم داشت تا کل محیط این زبان برنامه نویسی را با زبان مد نظر خود پیش روی داشته باشیم. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

اسکرچ بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان

زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) گروه سنی ۸ تا ۱۶ سال را هدف قرار داده است و در نسخه اسکرچ جونیور کودکان ۵ تا ۷ سال هدف می باشد، البته دیگر گروه‌های سنی هم اگر در سطح مبتدی باشند، می‌توانند جهت یادگیری مفاهیم اصلی برنامه نویسی از این زبان کمک بگیرند. به عنوان مثال، در دانشگاه هاروارد و برکلی دوره‌های مقدماتی برنامه نویسی با استفاده از این زبان برگزار می‌شود، به همین دلیل ما اعتقاد داریم زبان اسکرچ برای همه کسانی که علاقه‌مند به برنامه نویسی هستند کاربرد دارد. زبان برنامه نویسی اسکرچ این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا خلاقانه فکر کنند، به صورت نظامند به تحلیل مسائل بپردازند و همچینن کار گروهی را یاد بگیرند. (آموزش اسکرچ برای کودکان در تبریز)

به نظر می‌رسد که این مهارت‌ها به عنوان بخشی از مهارت‌های لازم و ضروری برای زندگی در قرن ۲۱ باشد. به عبارت دیگر، زمانیکه کودکان برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch) را فرا می‌گیرند، با اصولی آشنا می‌شوند که به منزله بخشی مهم از زندگی در دنیای دیجیتال‌اند. پس از فراگیری اصول برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch)، کودکان استراتژی‌های مهمی از جمله حل کردن مسائل ریاضیاتی و کامپیوتری، طراحی پروژه و به اشتراک گذاشتن نظرات خود را با دیگران نیز فرا می‌گیرند. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

آیا کدنویسی برای کودکان خسته‌کننده است؟

کدنویسی در صورتی برای کودکان خسته‌کننده است که به همان شیوه‌ای که برنامه‌نویسی به بزرگسالان تدریس می‌گردد، به آن‌ها تدریس شود! امروزه ابزارهای زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان وجود دارند که از تکنیک‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای استفاده می‌کنند. برای مثال، برنامهٔ شرکت اپل به اسم Swift Playgrounds با به‌کارگیری پازل‌های جالب و با استفاده از گرافیک ۳بعدی، قدم به قدم مفاهیم کدنویسی را به کودکان آموزش می‌دهد.

اگر کودکان گام اول یادگیری کدنویسی را با استفاده از ابزاری که برای آن‌ها طراحی شده است بردارند، دیگر لازم ندارند تا تمام دستورات و نحوه کاربرد آن‌ها را از ابتدا بیاموزند. این اپلیکیشن‌های آموزش کدنویسی، منطق برنامه‌نویسی را در محیطی سرگرم‌کننده و شهودی نشان داده و کودکان را در کدنویسی واقعی رو به جلو هدایت می‌کنند. (آموزش کدنویسی برای نوجوانان در تبریز)

اهمیت سواد دیجیتالی 

برنامه‌نویسی، توسعه وب، مدیریت سیستم و دیگر مهارت‌های سطح پیشرفته حوزه فناوری معمولاً به عنوان سواد دیجیتال شناخته نمی‌شوند. از سوی دیگر، یک درک اساسی از برنامه‌نویسی قطعاً می‌تواند به بهبود سواد دیجیتالی همراه با بسیاری از مهارت‌های دیگر مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و منطق کمک کند؛ پس خیلی مفید است اگر بچه‌ها بتواند همه این‌ها یاد بگیرند است.

همچنین می‌توان این نکته را متذکر شد که برنامه‌نویسی عمومی باید به همه کودکان آموزش داده شود؛ درست مثل خواندن، نوشتن، ریاضیات و غیره به این دلیل که این کار روش خوبی برای سنجش استعداد کودکان در این زمینه است و حتی اگر در پایان هم کودکی برنامه‌نویس نشود، قطعاً از این دانش در جنبه‌های دیگری از زندگی خود بهره‌مند خواهد شد. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

آموزش حضوری این دوره

آموزش های حضوری در شهر تبریز و به صورت تئوری و عملی در مجهز ترین مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهر تبریز در دو شعبه فعال انجام می گیرد. به کارآموزان دوره پک های آموزشی شامل جزوات و DVD های آموزشی به صورت رایگان اعطا می شود.

کارآموزان پس از سپری کردن این دوره آماده ورود به بازار کار بوده که در این زمینه نیز راهنمایی و هدایت می شوند. علاوه بر این خدمات پشتیبانی بعد از دوره توسط اساتید مجرب مجتمع آموزشی آپادانا به رایگان صورت می پذیرد.

آموزش مجازی یعنی چه؟

به طور خلاصه آموزش مجازی یا غیر حضوری یعنی اینکه در خونه بمونی هر وقت تایم آزاد داشتی و تونستی DVD های آموزشی ارسالی مارو نگاه کنی تمرین کنی و اشکالاتت رو از اساتید مجتمع آپادانا بپرسی.

داخل پک های آموزشی ارسالی چیه؟

بعد از ثبت نام دوره آموزشی و پرداخت هزینه دوره ، پک آموزشی شامل جزوات و DVD های آموزشی برای کارآموزان ارسال می گردد. محتوای DVD ها شامل فیلم های کلاس های حضوری با کیفیت بالا و به صورت گلچین اساتید بوده و کارآموز با مشاهده این فیلم ها قادر به یادگیری عالی در خانه و در تایم های آزاد خواهد بود.

گواهینامه آموزشی برای این دوره

طبق روال آموزشگاه برای دوره های آموزشی حضوری و مجازی گواهینامه صادر می شود . هیچ تفاوتی مابین گواهینامه دوره های حضوری و مجازی وجود نداشته و امکان صدور سه نوع گواهینامه آموزشی برای کارآموزان میسر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهینامه های آموزشی با ما تماس حاصل فرمایید.

معرفی مجتمع آموزشی آپادانا

مرکز آموزش های تخصصی ایرکاس با سه شعبه فعال در تبریز مجری برگزاری دوره های آموزشی حضوری و غیرحضوری اشتغال محور در سراسرکشور می باشد. دوره‌های مهارتی آپادانا در زمینه‌های الکترونیک و مهندسی پزشکی، پزشکی و سلامت، کامپیوتر، امور مالی، حقوق و هنر به علاقمندان و دانشجویان ارائه می‌گردد.

فواید برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

مهارت حل مسئله

زمانی که کودک موضوعی را برای تبدیل به بازی یا انیمیشن در نظر می‌گیرد، طبیعتاً راه‌های متفاوتی را امتحان می‌کند تا بتواند مسئله خود را حل کند. این مهارت قطعاً در بزرگسالی و در زندگی شخصی او تاثیر بسزایی خواهد داشت و به او می‌آموزد که برای حل هر مسئله چندین و چند راه مختلف وجود دارد. این تمرین علاوه بر افزایش مهارت‌های حل مسئله به فرزندان ما انعطاف را نیز می‌آموزد که یکی از اصلی‌ترین موارد در حل مشکلات است. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

تقویت اعتماد به نفس

زمانیکه کودک ما، برنامه‌ای، هر چند کوچک را به اتمام می‌رساند، حاصل شدن نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد و این امر توانایی حل مسائل پیچیده‌تری را به او می‌دهد.

استقامت در برابر حل چالش و پایداری

در روند انجام پروژه ها، نوجوانان با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند و در مواردی مجبور می‌شوند مسائل پیچیده را به مشکلات کوچک تقسیم کنند تا بتوانند راحت‌تر مسئله را برطرف کنند. (آموزشگاه کامپیوتر در تبریز)

رشد استعداد و خلاقیت

برنامه نویسی باعث رشد خلاقیت نوجوانان می‌شود به طوری که برنامه هایی که خروجی یکسانی دارند به این دلیل که توسط افراد مختلفی ایجاد شده اند با یکدیگر متفاوتند و این نشان از خلاقیت هر یک از آنها را دارد

مهمترین مهارت قرن حاضر

در دهه‌های گذشته گفته می‌شد کسی که زبان انگلیسی و استفاده از کامپیوتر را بلد نیست به نوعی بی سواد تلقی می‌شود. اما مایکل رسنیک دانشمند مطرح دانشگاه ام آی تی در حوزه علوم کامپیوتری معتقد است که در قرن ۲۱ هر بچه ای که اصول برنامه نویسی بلد نباشد بی سواد محسوب میشود. در خیلی از کشورها مانند ایالات متحده و ژاپن و انگلستان تصمیم بر این شده است که آموزش برنامه نویسی را برای کودکان اجباری کنند. (دوره آموزشی برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان در تبریز)

کسب درآمد با برنامه نویسی

همانطور که پیش‌تر گفته شد در عصر تکنولوژی همه خدمات به سوی الکترونیکی شدن پیش می‌روند و این امر باعث افزایش موقعیت‌های کاری برای برنامه نویسان شده است. آموزش مهارت‌های برنامه نویسی به کودکان به معنی بیمه کردن آن‌ها برای داشتن شغلی مناسب در آینده خواهد بود. شروع این آموزش‌ها در کودکی به این معناست که فرزندان ما در زمان شروع به کار افرادی با تجربه خواهند بود چراکه زمان زیادی برای آزمون و خطا داشته اند. (آموزش برنامه نویسی پایتون در تبریز)

سرگرمی لذت بخش

همین که کودکی یک بازی بسازد و خروجی آن را ببیند  برای او بسیار سرگرم کننده‌تر از انجام یک بازی کامپیوتری خواهد بود چرا که او چیزی که در ذهن داشته را پیاده کرده و با تمام جزئیات آن هم آشناست.